Wat zijn de kenmerken van een goed logo?
Een goed logo moet herkenbaar, eenvoudig en tijdloos zijn. Deze 3 elementen zijn natuurlijk niet de enige die kenmerkend zijn voor een goed logo, daarnaast zijn er nog andere belangrijke kenmerken. Als je een beetje verder leest vind je de kenmerken terug van een goed logo.
Elke onderneming wilt natuurlijk een bepaalde klasse uitstralen. Daarom is het belangrijk om een logo te kiezen dat in één oogopslag direct vertelt, wat hoe, en voor wie het bedoelt is.
Velen willen zich onderscheiden door bijvoorbeeld een complex logo te ontwerpen. Als je bijvoorbeeld denkt aan Apple, Nike en McDonald’s, dan zijn ze eigenlijk maar heel simpel. Het voordeel hiervan is natuurlijk dat het snel herkenbaar is. Je moet niet altijd denken dat eenvoudige logo’s niet succesvol gaan zijn. Het is beter om het simpel te houden dan een logo te hebben vol details. Deze zijn minder snel herkenbaar voor de mensen. Verder blijft het ook beter in je geheugen hangen.
Wat je zelf mooi vindt, betekent niet altijd dat het ook goed is. Ieder heeft natuurlijk een andere voorkeur. Een logo moet namelijk bij je doelgroep passen. Eigenlijk is een logo de identiteit van je bedrijf. Kortom, het straalt de persoonlijkheid uit van je bedrijf.
Een eerste indruk achterlaten gebeurt maar 1 keer, ook bij logo’s. Zorg er dus voor dat je een goede eerste indruk achterlaat bij de mensen. Voor je aan het ontwerp van een logo begint moet je je eerst afvragen wie je doelgroep is en welk gevoel je logo moet losmaken.
Hier zijn de belangrijkste kenmerken voor een goed logo:
Herkenbaar
Een logo moet je makkelijk en snel kunnen herkennen aan de hand van het beeld. Zonder de naam van het bedrijf moet een logo dus snel herkenbaar zijn. Merken zoals Nike, Apple en Adidas kan je makkelijk herkennen als de naam van het merk niet wordt vermeldt en men enkel het beeld laat zien . De meeste mensen associëren het woord vaak ook met het beeld en dit zorgt ervoor dat het in hun gedachten blijft hangen.
Eenvoudig, maar origineel
Eenvoudige of complexe logo’s? Het maakt niet uit, want ze kunnen allebei succesvol zijn. Toch is een combinatie van eenvoud en originaliteit één van de beste opties voor een herkenbare logo, maar niet altijd even makkelijk. Een eenvoudig logo is makkelijker te onthouden. McDonald’s, Apple en Nike zijn hier goede voorbeelden van. In één oogopslag herken je ze direct en zelfs van ver zijn ze duidelijk. Daarnaast is het ook makkelijker te implementeren in reclame-uitingen.
Wees origineel en creatief zodat je logo makkelijk te onderscheiden is van anderen. Het logo wordt als eerste opgemerkt door je doelgroep. Zorg er dus voor dat dit positieve emoties opwekt.
Tijdloos
Een logo moet je niet ontwerpen volgens de laatste trends, want na enkele jaren gaan die trends voorbij en is je logo verouderd. Het gevolg hiervan is dat je weer een nieuwe logo moet laten ontwerpen. Het kost niet alleen geld, maar bovendien moet je de producten die al geproduceerd zijn gaan vervangen door het nieuwe logo. Verder is er ook kans dat je merkbekendheid verliest of dat de klanten je logo niet meer gaan herkennen. Coca Cola is een goed voorbeeld dat sinds 1886 tot op vandaag nog niet is veranderd.
Veelzijdig
Hiermee bedoelen we dat je je logo overal moet kunnen toepassen.
Enkele voorbeelden:
- In een brief
- Op een visitekaartje
- Spandoek
- Kledij
- Billboard…
Schaalbaar
Je logo moet zowel heel klein als erg groot herkenbaar zijn zonder dat het beeld van je logo verslechtert. Het moet dus in alle formaten duidelijk zijn.
Zwart-wit
Verder kan je misschien de vraag stellen of je logo nog herkenbaar is als je het in zwart-wit laat zien.
Vervolgens zijn er nog enkele elementen die een logo sterk maken. Ten eerste is de identiteit een belangrijk element, want een logo is de identiteit van je bedrijf. Maar hoe breng je dat nu over in een merk? Hiervoor zijn er enkele eigenschappen die ervoor zorgen dat je een goed logo hebt.
Namelijk het lettertype, kleurkeuze en beeldmerk.
Typografie
Een ander belangrijk element is het lettertype. Dit bepaalt eveneens de uitstraling van je logo. Dit hangt natuurlijk af van wat voor bedrijf je bent. Voor het ene bedrijf past het bijvoorbeeld niet als je een standaard lettertype gebruikt, maar voor andere bedrijven zoals in de banken- en verzekeringssector straalt het wel zekerheid uit. Het woordmerk is enkel de naam van het bedrijf. Denk hier maar bijvoorbeeld aan Coca Cola, Kellogg’s, Chiquita, Greenpeace… . Ze hebben allemaal een unieke font.
Kleur
De kleur moet bij je bedrijf en sector passen. Het kiezen van kleuren is niet altijd even makkelijk, want elke kleur heeft een andere betekenis die kan leiden tot een negatief beeld voor een bepaalde sector. Bijvoorbeeld voor een speelgoedwinkel is het beter om opvallende kleuren te gebruiken. Het is voor kinderen belangrijk dat ze een logo snel kunnen herkennen en het is van belang dat een logo dus eenvoudig en relevant is.
Geel, rood en blauw zijn de meest stimulerende kleuren, maar je moet niet denken dat zwart-wit logo’s minder gaan opvallen. Toch worden ze even goed en snel herkend.
Bovendien zijn er bedrijven die een unieke kleur hebben. Denk maar bijvoorbeeld aan Apple. Ze hebben namelijk wit geclaimd als kleur.
Beeldmerk
Een logo met een afbeelding en de naam van het bedrijf noemt men een beeldmerk. Er zijn ook bedrijven die geen beeldmerk hebben, maar enkel een woordmerk ( naam van het bedrijf ) . Ebay, Google en Nokia zijn o.a. voorbeelden van merken die enkel een woordmerk zijn.
Een beeldmerk wordt vaak gebruikt in combinatie met een woordmerk. Een goed logo is wanneer je enkel het beeldmerk ziet zonder het woordmerk erbij en het toch direct herkent. Voorbeelden van een beeldmerk: de M van McDonald’s, de panda van WWF, de poema van Puma, de appel van Apple, de schelp van Shell…
Ten slotte kan je je logo ook laten beschermen door een bepaald recht aan te vragen. Zoals voor een lettermerk, kleurmerk, beeldmerk, woordmerk… . Op die manier kunnen anderen je logo niet meer gebruiken.
Hieruit kan je dan besluiten dat een goed logo ontwerpen niet altijd makkelijk is doordat er zo veel bij komt kijken. Je moet aan veel eigenschappen voldoen voordat je denkt dat een logo goed is. Herkenbaar, eenvoudig, tijdloos, veelzijdig, schaalbaar en toepasbaar in zwart-wit, dit zijn de belangrijkste kenmerken van een goed logo. De elementen zoals lettertype, kleur en beeldmerk bepalen hoe je een sterk logo kan ontwerpen.